Website editor held illegally after detention order expires

first_img MauritaniaAfrica Journalists face archaic sanction of capital punishment in some parts of the world RSF backs joint op-ed by 120 West African media and journalists calling for Beninese journalist’s release News July 31, 2009 – Updated on January 20, 2016 Website editor held illegally after detention order expires News MauritaniaAfrica to go further Follow the news on Mauritania Receive email alerts Newscenter_img July 6, 2020 Find out more Organisation Help by sharing this information May 20, 2021 Find out more March 13, 2020 Find out more Mauritanian reporter held for two days over Facebook post News RSF_en Reporters Without Borders condemns the continuing detention of Hanevy Ould Dehah, the editor of the website Taqadoumy (http://www.taqadoumy-fr.com/), who has been held since 18 June following a presidential candidate’s complaint. A court detention order expired at 3:40 p.m on 26 July and since then he had been held illegally.“We support the request by Dehah’s lawyer, Ould Ebety, for his arbitrary detention to be ended,” Reporters Without Borders said. “Dehah must be freed because the judicial order for his detention has expired and the authorities are breaking the law by keeping him in prison.”Dehah’s trial should have taken place yesterday but was postponed until 5 August, the day that Gen. Mohamed Ould Abdel Aziz is due to be sworn in as president.———————————–مدير موقع تقدمي معرّض للسجن لمدة خمسة أعوام26.07.2009 – Detained website editor now facing up to five years in prisonReporters Without Borders condemns the charges of “violating public decency”, “inciting crimes” and “publishing court statements still under the seal of confidentiality” that were brought against Hanevy Ould Dehah, the editor of the website Taqadoumy, on 24 June. Dehah, who has been held since 18 June, was taken to Dart Naim prison after being charged.“We urge the authorities to explain the charges brought against Dehah, who has not yet been tried, and to produce evidence to support them,” Reporters Without Borders said. “They are out of all proportion to the article that prompted his arrest. We suspect the authorities are using this prosecution to silence the website.”Dehah faces a possible five-year jail sentence when he is brought to trial, which should be within the next month.He was arrested on 18 June at the behest of the orders of the Nouakchott prosecutor’s office as a result of a complaint by presidential candidate Ibrahima Moctar Sarr, the head of the opposition Alliance for Justice and Democracy/Movement for Renovation (AJD/MR), over an article posted on Taqadoumy on 22 April.Headlined “The sudden fortune of Ibrahima Sarr,” the article referred to “the purchase by Mr. Sarr of a villa costing 30 million ouguiyas (about 83,000 euros) on the Nouadhibou road in an area known as ‘university lands’, one of the capital’s most elegant neighbourhoods.” Sarr and his family described the article as “defamatory and baseless.”More information last_img read more

Continue reading

RT’s extraordinarily violent attack on RSF

first_img Related documents reponse_a_rt_rus.pdfPDF – 65.99 KB August 30, 2017 – Updated on August 31, 2017 RT’s extraordinarily violent attack on RSF Читать по-русски / Read in RussianThe attack comes just as RT (the former Russia Today) is preparing to launch a French-language version of RT in Paris at the end of the year after signing an agreement with France’s High Council for Broadcasting (CSA). It is currently recruiting 100 employees, including 50 journalists.In articles published on the Russian, French and English-language websites of RT and the Russian international news agency Sputnik, Simonyan called on RSF to “quietly self-dissolve, so as not to disgrace true human rights defenders.”Her comments were in response to an interview by RSF secretary-general Christophe Deloire for the French cultural weekly Télérama on 22 August in which he referred to the letter Simonyan sent him in November 2016 after the European Parliament adopted a resolution on propaganda media.Although she is Vladimir Putin fan and heads a TV channel that toes the Kremlin line, her letter sought RSF’s support, invoking such international documents as article 19 of the Universal Declaration of Human Rights, the International Covenant on Civil and Political Rights and the European Convention on Human Rights.In the Télérama interview, Deloire said: “We have reached a point where the enemies of journalism are using the very same principles as those used to defend it. Confronted by these challenges, international law is no longer fit for purpose.”Deloire referred to the many new, often heavily-funded propaganda media outlets that naturally take advantage of freedom of expression but often fall far short of meeting the standards of independent and honest journalism. He did not say that RT in its entirety consists of enemies of journalism. But RSF deplores its submission to the Russian government and its frequent violations of journalistic ethics and standard verification methods.“Calling for the closure of a media freedom NGO known throughout the world for its independence, and using her own media outlets to do so, reflects a concept of journalism that is, to say the least, somewhat distant from the profession’s ethical principles and standards,” Deloire said today.“We obviously stand by our claim that, in the new propaganda era we are entering, some people are exploiting internationally established standards to defend perversions of journalism. RT’s editor in chief can nonetheless count on RSF to continue making a noise in defence of free and independent journalism.”In recent years the British broadcast media regulator Ofcom has repeatedly accused RT of failing to satisfy impartiality standards.In the convention signed with France’s High Council for Broadcasting (CSA) in September 2015, RT France has undertaken to respect “pluralism in the expression of currents of thought and opinion, and honesty in the provision of news and information.”Its journalists must ensure “honest presentation of issues liable to be controversial and the expression of different viewpoints.” Article 2-3-6 says that the requirement of honesty applies to all programmes and that editors must be “rigorous in their presentation and handling of news.”Launched in 2005 and initially called Russia Today, RT is now Russia’s leading international TV broadcaster and Internet media outlet. Simonyan is editor in chief of both RT and the Rossiya Segodnya media group, which includes the Sputnik network and is disseminated in 34 countries. The Russian state funds both RT and Rossiya Segodnya. FranceRussiaEurope – Central Asia Protecting journalistsMedia independence Freedom of expression Organisation Follow the news on Europe – Central Asia RSF calls for a fully transparent investigation after mine kills two journalists in Azerbaijan to go further RSF_en FranceRussiaEurope – Central Asia Protecting journalistsMedia independence Freedom of expression News Receive email alertscenter_img June 8, 2021 Find out more News The Russian state-funded international TV channel RT has lashed out in an unusually violent manner at the Paris-based media freedom NGO Reporters Without Borders (RSF). The verbal attack on RSF by RT editor-in-chief Margarita Simonyan reflects a concept of journalism far-removed from professional standards, RSF says. “We’ll hold Ilham Aliyev personally responsible if anything happens to this blogger in France” RSF says June 7, 2021 Find out more News Respect judicial independence in cases of two leading journalists in Serbia and Montenegro, RSF says News Help by sharing this information June 4, 2021 Find out morelast_img read more

Continue reading